Thursday, June 4, 2015

Solo backpacker Guilin, China Part 3

3 Feb 2015
Pagi tu bila aku buka je mata takde sape dah pon kat dalam bilik. Katil dah siap kemas dan bag pon dah takde. Tak sempat say hi dekat roomate harini kan.. actually takde la lambat sangat aku bangun tapi di sebabkan semalam tak boleh tido, kelaut jugak la pagi ni.

Tanpa berlengah aku bersiap ala kadar dan check out Wada Hostel.

Deretan basikal tepi jalan raya utama

Bas no 6

Bas double decker

Tunggu bas tak sampai-sampai

Atas bas nak ke train station

Train station beli tiket ke Nanning
Lepas dapat tiket train ke Nanning untuk hari ke 4 nanti, aku keluar ke jalan depan ni untuk beli tiket bas pulak nak ke Yangshuo. Kedai dia kecik-kecik tepi jalan raya je. Alhamdulillah, dapat on the spot tiket terus naik bas dan bas pon jalan. Tapi aku rasa kat sini memang bersepah bas nak ke Yangshuo tu.

Apalagi, aku sambung balik tido. Ngantuk tak habis.

Hampir sejam setengah dalam bas dan aku makin rengsa. Tak tahu nak turun mana, ada la dalam 2 kali bas berhenti kat bus stop. Tapi aku tak rasa nak turun lagi pon. Last sekali dia masuk bas station. Haa...masa ni aku dah tak de pilihan dan terus amik beg dan turun.

View belakang stesen bas
Aku berpatah balik ke arah jalan utama laluan bas. Tanya orang nak ke west street je dan orang tunjuk je arah mana. Aku jalan makin jauh tapi masih rasa macam tak sampai-sampai. Aku pon pegi la tanya 1 kedai jual handphone ni arah tuju aku sepatutnya ikut arah mana.

Salegirl tu cakap, "Takpe, saya suruh pekerja kedai ni tolong hantarkan awak tempat awak nak pergi tu. FOC je dont worry" gitew la bunyinya kalau dia pandai cakap Malay.

Aku tawakal je nak naik dengan stranger, actually kawasan dia bukan sunyi sangat. Banyak jugak kenderaan jalan raya pon besar. Dia bawa aku naik motor yang angkut barang tu. So kalau jadi apa-apa sempat la aku terjun motor tu dan lari. Macam tu la bermain di fikiran aku.

Tapi aku tak terus ke West Street. Aku tunjuk gambar kedai makanan halal yang aku amik dari blog Supermeng Malaya kat mamat yang tolong aku. Dan tadaaa...

dah sampai...

Kedai makan halal

Sup, free flow

Cili kering, penambah perisa

Nasi putih dan kerabu betik

Alhamdulillah, kenyang. Dah petang baru nak makan..memang licin jugak la. Harga lebih kurang RM5 je.

Kemudian aku menapak je ke West Street. Ada fly over depan kedai makan dan akan jumpa yg kedua nanti situlah lokasi yang hendak dituju.

Bridge depan kedai makan halal
Ada la lebih kurang 10minit jalan kaki dah boleh sampai. Aku book hostel untuk malam ni betul-betul kawasan West Street / pasar malam paling happening di Yangshuo.

Hujung jalan West Street akan jumpa archery kecik macamni dan ada small alley sebelah kanan, sampai la hostel aku.

Archery

Small alley, malam agak gelap

Signboard 11 Youth Hostel

Mini library tepi reception area

Music decoration

4 bed dorm untuk female je

Private bathroom

Overall aku puas hati jugak dengan hostel ni. RM25 je 1 malam dan ada attached bathroom. Bfast tak include sekali ye.

Siap ada rooftop lagi boleh lepak-lepak atas tu. Tapi cuaca sejuk beku tak la sangat nak melepak kat situ ye tak?

Habis snap sana sini aku masuk bilik dan naik atas katil. Setting bantal elok-elok dan plup tido terus uolls.

Dekat sejam jugak terbabas. Letih sangat tambah pulak cuaca sejuk-sejuk camni memang mata dah tahap tak boleh buka langsung dah.

Rugi la pergi jauh-jauh untuk tido kan, so aku bangun mandi refresh solat semua dan keluar dari hostel.

Laluan ke McD

Niat nak pusing-pusing tengok keindahan malam di Yangshuo je arini. Tup-tup nampak kedai kopi best. Apalagi terus masuk dan order minum.

Rindu FJ, kan best kalau dia ada sekali

20 yuan, not bad..sedap jugak untuk tekak penggemar kopi macam aku

6D movie, tak berbaloi langsung. Tak best dan tak reccomended

West Street entrance

View Yangshuo pada waktu malam

View ni diambil dari atas bridge ke 2 kalau dari stesen bas siang tadi

Jalanraya pada waktu malam

Balai polis bergerak, cute je
Lori mini, siang tadi aku tumpang mamat kedai handphone kan, motor dia macamni la tapi takde bumbung
Skuter berbumbung, boleh take out bumbung tu ikut kesesuaian cuaca
Dan ini adalah antara souvenir yang dijual

"Sini talak boleh tangkap gambar looo"

100% pashmina RM15

Kalau ikutkan harga lepas bargain still mahal. Ye lah, tempat tumpuan pelancong kan harga dorang boleh pegang lagi.

Yang bestnya lepas borong FM, dah la mahal rm10 seketul baru la aku jumpa kedai lain yang lepas bargain dapat rm10 4 ketul. Rugi beli dekat kedai mula-mula tadi..huhu..

Dah lewat malam aku merayau sorang-sorang, aku buat keputusan nak balik hostel je even tak mengantuk pon lagi. Pub-pub pon dah mula buka untuk orang memabukkan diri. Banyak jugak pub kat sini. Takot pulak kena serang dengan orang mabuk ke nanti, see....sampai ke situ pulak aku fikirkan.

Esok nak bangun awal naik basikal pusing-pusing Yangshuo...nak ikut tak?

***bersambung....

Supermeng Malaya said...

tu kedai makan dekat dgn station bas kan?