Tuesday, July 28, 2015

Itinerary dan bajet ke Guilin dan Nanning 2015

Part 1 : KL to Guilin 
Part 2 : Elephant Trunk Hill
Part 3 : Guilin to Yangshuo
Part 4 : Berbasikal ke Shangri-La ----------> belum update
Part 5 : Yangshuo to Nanning by train -----> belum update
Part 6 : Shopping di Nanning --------------> belum update

1st day
Flite AA KL-Guilin = RM160
Bas dari airport ke Guilin city = RM12
Wada hostel RM20

Bas dari hostel ke train station = RM1.20
Bas dari train station ke Elephant trunk Hill = RM1.20
Entrance fee Trunk Hill RM46
Bas balik ke hostel RM1.20

Bas ke nite market = RM1.20
Bas balik hostel = RM1.20
Total untuk hari pertama = RM244

Banyak lagi attraction yang boleh cover pada hari pertama. Tapi dengan bajet ciput aku pejam je mata tak nak tengok entrance fee untuk setiap attraction yang ada kat Guilin ni.
Boleh refer kat sini ------> Guilin

Tapi kalau setakat nak jalan2 sekitar city boleh naik turun bas sebanyak mana yang kita suka sebab sangat affordable 2yuan (RM1.20) je sekali naik tak kisah nak turun jauh mana pon.

2nd day
Bas dari hostel ke stesen bas RM1.20
Bas ke Yangshuo RM20
11 Youth Hostel RM25
Shopping lah kat west street ni ikut bajet memasing ye
Total = 46.20

3rd day
Sewa basikal sehari RM12
Entrance fee Shangri-La RM37
Total = RM49

*kalau dah sampai Yangshuo sila lah sila berakit di Yulong river. Rasa rugi sangat aku pergi sejauh tu tapi tak main rakit. Sebabnya tak cukup time dah hujan hampir setengah hari so terbantut aktiviti untuk hari ke 3.

4rd day
Bas dari Yangshuo ke Guilin city RM20
*masani bas tak turun kat depan train stesen, but bas tu drop aku kat stesen bas mana2 ntah so terpaksa naik moto sapu yang cekik darah RM10
Bullet train ke Nanning RM68
Bas dari train stesen ke hostel RM1.20
*masani la aku lost tak jumpa jalan ke hostel sebab jalan banyak tutup buat construction atlast aku naik sekali lagi moto sapu cekik darah itew RM15
Nanning Greenforest Hostel RM50
Total = 164.20

5th day
Bas dari hostel ke airport shuttle Rm1.20
Airport shuttle RM12
Tiket flite AA Nanning - KL RM246 (include meal, without luggage)
Total = RM259.20

Total semua RM762.60

Bajet aku pulak RM1.5k sekali flite so memang banyak lagi lebihan tu. 

Untuk meal aku tak masuk dalam bajet ni sebab tak ingat berapa hengget aku makan tapi murah jugak makanan kat tempat2 yang aku pergi.  Untuk 5 hari tak habis RM80 spend untuk meal.

Kemudian aku masih ada lebihan bajet sebab ikutkan nak pergi Daming Mountain di Nanning pada hari ke tiga. Tapi kensel sebab sampai Nanning lambat sehari tiket train habis so terpaksa tunda ke Nanning hari ke4.

Tu je lah...untuk part4 dan ke atas nanti rajin baru update :)

1 comment:

Jea Mohamad said...

entrance fees kat china mmg menyakitkan ati..

thanks for this info. pandai jimat cermat nih :)