Tuesday, March 17, 2015

Solo backpacker Guilin, China


2 Feb 2015


Awal pagi dah sampai KLIA2. Flight pagi ni awal sesangat taw. Departure nanti 0555am. Macam biasa la FJ yang hantarkan dan terpaksa la jugak dengar bebelan manja dia tuh sebab suka sangat amik flight awal-awal pagi. Ala, bukan apa kan kalau dapat sampai awal nanti boleh merayau lama-lama sikit.

Dah buka, ayuh semua

Lepas je document verification semua, aku masuk terus ke boarding area. Nampak 1 group Malay nak naik sekali dengan aku. Ramai jugak. 

Seat aku book second last punya row. Masa nak book dulu tu teragak-agak jugak nak amik seat A ke F. Taktau yang mana boleh nampak view sunrise nanti. So aku select je seat 30A. Suka sangat tengok awan yang side nampak matahari tu, paham kan macamana? Kalau side awan tak nampak matahari pulak macam suram-suram je tak cantik sangat.

Seat tak penuh sangat pon. Ada la 5 ke 6 row ke belakang semua kosong so nampak macam lonely sangat duduk sorang sorang kat row 30 tu. Nanges! Elok je pakai seatbelt FA yang tak berapa nak cun tu cakap aku tak boleh duduk seat belakang-belakang ni. Please back to your normal seat. Erk! Terkesima kejap, "but makcik, this is my normal seat". Ke kau tak study list passenger kau tuh? Mesti semua information ada kat situ kan. Lantak lah.

View dari seat 30A
View dari seat 31F

Dari side A tadi rupanya tak boleh nampak view sunrise. So aku lari pergi duduk seat F belah sana. Sepanjang perjalanan aku layan je sunrise yang perlahan lahan menampakkan diri. Tapi bila aku snap je jadi tak cantik. Musykil kejap, hahaha..boleh tak macamtu? 


Nasi Lemak

Habislah. Pagi pagi dah makan nasi lemak. Mula mula tu ingatkan nak tapau makan tengahari nanti kot susah nak cari kedai makan halal ke kat sana kan. Tapi time ni la perut berbunyi bunyi minta nasik. Tambah lagi dengan bau dia yang umphh tu. Tak nak tunggu lama lah, kita makan dulu. 

Imigresen

Imigresen
Lepas makan FA edar edarkan kan kad imigresen macamni untuk diisi. Lepastu, ayuh tidur.


Tapi tak boleh pulak nak tidur. Sambung layan lautan awan yang cantik cantik tu je.

Selamat mendarat
Alhamdulillah, selamat sampai di Liangjiang International Airport Guilin walaupun tadi ada jugak terasa gegaran yang kuat. Mengucap awal awal memang terasa takut jugak kan.


Kawasan depan airport

Ikan berenang depan airport
Keluar je dah terasa sejuk yang amat lah. Terasa sampai ke otak. Cuaca sejuk tu dalam 9-10 degree macamtu. So tak de lah rasa nak lepak lama-lama depan airport tu kan. Aku pon cepat cepat pegi cari pintu domestic arrival sebab rakan blogger cakap ada bas nak ke Guilin city depan tu. 

Okey dah nampak cepat cepat nak naik. Ingatkan beli tiket atas bas ke tapi ada sorang perempuan ni macam conductor tiket la dia cakap kena beli kat kaunter dalam. Dia cakap Cina dan aku tak paham pon, just agak agak je. Kaunter tiket tu betul betul tepi pintu domestic arrival tapi side dalam dan tak susah mana masa nak beli tiket aku cakap je Guilin sambil tunjuk jari telunjuk maknanya nak 1 je tiket. Harga 20yuan.

Sampai kat hentian pertama depan Swan Hotel aku pon turun. Sebab aku ada terbaca dari blog sape ntah cakap nak g hostel aku tu kena turun kat sini. Memang sangat-sangat tak yakin lagi masa ni tapi ikut je. So nak betul betul yakin aku tanya dengan perempuan conductor tiket tadi, lega bila dia cakap betul kat sini just jalan depan sikit je. Macam senang kan. 

Aku ikut je kaki, memang aku ada print map bagi melancarkan lagi kaki aku melangkah. Elok je sampai simpang empat nampak Hong Kong Hotel sebelah kanan, yeayyy..betul dah ni. So ikut map kena amik jalan sebelah kanan. Jalan la sorang sorang tanpa menghiraukan orang sekeliling. Ke orang yang tak hiraukan aku? Hehehe... tapi kan, yang aku perasan dari airport lagi ramai je orang tengok tengok aku atas bawah. Maybe sebab aku pakai shawl lilit-lilit ni kot nampak pelik je diorang ni. 

Then nampak lion statue, hostel tu memang ada bagi direction dalam web dia so sangat sangat lega bila jumpa jalan yang betul dan tak sesat. Syukur sekali lagi, Tuhan mudahkan urusan aku hari ni.


Wada Hostel

Tadaa..dah sampai. Memang femes hostel ni di kalangan backpacker kan? Murah dan selesa, 35yuan untuk female dorm dan dalam tu ada 2 double decker. Kalau nak amik mix campur laki perempuan murah sikit.

Bendera-bendera ni dia lukis atas locker kat depan receptionist area. Aku perasaan ada bendera Israel kat situ.


Krik**


Krik**


**








Katil aku

Bilik agak kemas walaupun sedikit terasa sempit. Tapi masih ada ruang untuk solat. Okey lah bagi aku, ada lampu sorang satu kalau nak membaca malam-malam, pastu ada lagi langsir yang boleh tarik tutup bahagian katil kita, so agak privacy masa nak tidur terbongkang macamana pon. 

Apa? Awak ingat perempuan tidur sopan sangat ke?


Toilet

Toilet pulak agak bersih dan tak perlu komen lebih lebih dengan duit yang aku bayar super murah tu. Toilet ni attached dalam bilik, mungkin tu pon salah satu aku pilih hostel ni. Ada lagi hostel yang lagi murah tapi toilet diorang buat kat luar bilik tu yang agak tak boleh nak blah kan..... kena pulak nanti berkemban nak pergi mandi


Selfie depan bilik

*bersambung...






















3 comments:

Julikah Jubili said...

assalam.. brp anggaran bajet keseluruhan backpacker ke guilin ye?

Cik Terapi Urutan Bersalin said...

Salam ena..bole bg itinerary penuh trip ini sebagai panduan.
sy dh beli tiket bercuti ke guilin...hope ena dpt membantu sy ..

Cik Terapi Urutan Bersalin said...

Salam ena..bole bg itinerary penuh trip ini sebagai panduan.
sy dh beli tiket bercuti ke guilin...hope ena dpt membantu sy ..