Tuesday, January 13, 2015

Sydney Day 4 - Bondi Beach

18 MAC 2014

Harini semangat betol aku bangun pagi. Lepas breakfast je terus keluar umah. Aku naik bas nombor berapa ntah tak ingat, tapi dia ada tulis besar-besar Coogee depan bas tu. So lets naik uolls

*boleh tengok senarai bas kawasan uolls stay tu untuk ke Coogee

Plan nak buat coastal walk. Macam best je kan. Tapi kalau malas nak jalan, turun je terus kat Bondi.
Aku turun betul-betul stop Coogee. So coastal walk dalam 6km sajok dan lebih kurang 2 jam jalan kaki non stop.


peta coastal walk

Cuci mata dulu layan view pantai dan laut yg sangat cantik.


Coogee Beach
Lepastu sambung jalan kat bahagian atas tepi pantai tu jumpa taman macamni.



Depan sikit boleh nampak lagi view laut terbentang luas. 

Subhanallah... superb cantik :)



Tengah snap snap gambar ada sorang local tegur aku, dia nak tolong snap kan gambar. Nama dia Jay, dia siap cakap Indon lagi dengan aku. Haha, mampos ingat aku Indon. Bila tau je aku Malaysian,, terus tanya aku macam-macam pasal insiden MH370. 

Abaikan conversation aku masatu, aku pon dah tak ingat apa aku merapu dengan dia. 


view Coogee Beach

belakang sana Clovelly Beach


Sampai sini je Jay tunjukkan jalan. Lepasni dia cakap straight je ikut signboard yang ada.

Okey, tenkiu Jay.....


Jay and me

Ada orang lepak tepi titi, aku pon lepak sama.

Gordon Bay










Penghujung Gordon Bay
























Rehat, dan lapik perut dengan Oreo




Rumah ada view laut. Sape tak nak kan?




Bundock Park







Burrows Park




Kubur. Mostly mati umur 70 dan ke atas.

*mampu korang pegi baca satu satu dorang mati bila? Hehe, cantik kubur dorang ni nampak macam taman pon ada. Takde la nak rasa seram masa lalu situ.



Ni laluan depan  kubur. Nampak tak sepanjang panjang titi ni sebelah kiri tu la kubur dorang. Besar nak mampos kawasan kubur pon.


Jalan sajok

Bronte to Coogee

Bronte Beach

Bronte Beach





Jumpa tempat berteduh. Memang panas sangat masani. Matahari dah mencanak naik. Tapi dorang ni rileks je berjemur kan. Tak pe lah. Bagi aku yang taknak hitam legam ni boleh la rest kejap bawah batu besar ni.



Elok je snap gambar landing baekk punya, battery camera pulak out. Haiyooo.. bikin panas lagi la. Takpe nanti kita cover guna camera hp je.

*terlelap hampir setengah jam kat bawah batu ni.

Sedar je, tonyoh-tonyoh mata. Tengok kiri kanan. Orang makin ramai ber sunbathing. Aku pon bangun teruskan lagi perjalanan.





View pool ni dari buku yang aku bawa

Bondi Beach
SAMPAI JUGAKK KE BONDI....Yihuuuuuuuuuuu :)

Orang bergelimpangan sunbathing lagi








kawasan atas pantai, ada rumput-rumput macamni pon boleh sunbath sambil baca buku apa yang patut

Aku naik kawasan atas lagi. Tak tahan panas sangat kat pantai.

Kat sini ada banyak deretan kedai-kedai makan, kedai baju dan macam-macam lagi. Nak makan apa pon xsure lagi ni. Perut dah lapar. Aku nampak McD dan terus masuk. Eh, ada cashier perempuan pakai tudung uolls. Nampak macam middle eastern. Saja-saja la aku tanya halal ke tak dan dia jawab tak, even filet-o-fish. Kalau fries boleh la u makan. Erk, boleh la camtu. Tanpa was-was order je fries dengan coke saiz besar.

my turn sudah sampai

Tak kenyang, sambung beratur beli lagi fries saiz besar. Coke banyak lagi top up fries je. On wifi update ape patut kat FJ, battery hp pulak out. Ok, sekarang takde talian hayat dah. Kemas barang-barang atas meja, pegi tunggu bas depan Mcd nak balik ke town.

Ops, kenapa tak balik rumah lagi?

Sebab rasa macam nak lepak kat Opera House buat kali yang ke berapa ntah. Kan ke tiket bas unlimited. So guna seberapa kerap yang boleh hokeyh.

Sampai Opera, jalan-jalan. Tengok obiriginal main musik dorang yang oldskol tu sampai la senja.

Naik bas balik ke Glebe Rd. AA dan ZM dah ada kat umah, dorang siapkan makan apa sume tinggal aku amik pinggan je nak makan.

*Tq AA dan ZM sepanjang ada kat Sydney, dorang masak sedap-sedap kat aku :)

Malam tu, tengok tv sama-sama (tak ingat citer apa), lepastu tido...ZZZzzzzzzzzzz....


*bersambung




No comments: